Archief Vrije Opvoedkunst
Alle artikelen van Mr. A.C. Henny (Arnold)
Sortering op titel
Klik op de titel van een artikel om het te lezen
Aan de drempel van een nieuwe eeuw I
Goethe en Schiller
Aan de drempel van een nieuwe eeuw II
Goethe en Schiller
Alexander de Grote en Julius Caesar
Van Wladimir Solovjeff
De beelden uit Dante's Divina Comedia
De beteekenis der Parzivalsage voor onzen tijd
De binnenkant en de buitenkant
Gesprek met Henny Sweers, kleuterjuffie aan de Geert Groote School
Het blanke ras 'drager van de beschaving' of een 'vergeten groep'?
Het blanke ras, 'drager van de beschaving' of 'vergeten groep'?
De consequenties van het NIET zitten blijven
Constantijn de Grote en Julianus Apostata
Constantijn de Grote en Julianus Apostata
Constantijn de Grote en Julianus de Afvallige
De Contourennota en de Vrije Scholen
In memoriam
Goethe - Hegel - Marx
Goethe - Hegel - Marx
Het dilemma: school en maatschappij
Dr. F.W. Zeylmans van Emmichhoven
In Memoriam
1890-1970
1890-1970
Dramatiek in de geschiedenisles
De drieledigheid van het sociale organisme
De drieledigheid van het sociale organisme
Drieledigheid van het sociale organisme I
Over de grenzen van economie, politiek en cultuur
Drieledigheid van het sociale organisme II
Over de grenzen van economie, politiek en cultuur
Drieledigheid van het sociale organisme III
Over de grenzen van economie, politiek en cultuur
Drieledigheid van het sociale organisme IV
Over de grenzen van economie, politiek en cultuur
Drieledigheid van het sociale organisme V
Over de grenzen van economie, politiek en cultuur
Reisindrukken uit Ierland
Emancipatievraagstukkrn in verband met de wet op het Basisonderwijs (Wet BO)
Enkele gedachten van SolovJeff
Europa en de vernieuwing van de opvoeding
Europa tijdens de overgang van de twaalfde naar de dertiende eeuw
Europa, de moeder der revoluties
Fantasie in een volmaakte wereld
Gelijke kansen in het onderwijs en permanente educatie
Geschiedenis als bewustzijnsontwikkeling van de mensheid
Geschiedenis als bewustzijnsontwikkeling van de mensheid
Geschiedenis als innerlijke ontwikkelingsweg
Geschiedenismakers op de drempel van de 20e eeuw
Het geschiedenisonderwijs als totaliteit
Geschiedenisonderwijs en de innerlijke ontwikkeling
Geschiedenisonderwijs in de negende en tiende klasse
Griekenland, erfenis of wedergeboorte?
Desiderius Erasmus - Friendrich Nietzsche - Rudolf Steiner
De heilige Nicolaas als rechter
Naar Alexei Remisow
Herinneringen aan de Waldorfschool
In het land van sint Franciscus
Is studie 'koopwaar' geworden?
James Watt en de industriële revolutie
De kerkvader van de revolutie
Jeugd tussen toekomst en verleden
Een Kerstverhaal dat zich afspeelt over twintig jaar
Het kleine kind in de wereld van de volwassenen
De koffie tusschen West en Oost I
De koffie tusschen West en Oost II
Beschouwing over het schilderij van Leonardo da Vinci
Maatschappijleer in de bovenbouw
Maatschappijleer in de Vrije Scholen
Een onderzoek naar de bronnen van het historisch materialisme
Externe en interne democratisering
Ter inleiding
Enkele gedachten over maatschappijleer
Het mensenbeeld van Jean Jacques Rousseau
Metamorphosen in Goethe’s leven I
Metamorphosen in Goethe’s leven II
Gedicht
Muze, bezing mij de toorn van Achilles...
Mythe en werkelijkheid in de Grieksche tragedie
Over oude en nieuwe doelstellingen van ons volk
Nieuwe kansen voor het leraarsberoep
Nieuwe vormen van cultus en heldenverering
Rondblik
De nota 'Verder na de Basisschool'
Het onderwijs en het arbeidsprobleem
Het onderwijs en het arbeidsprobleem
Onderwijsproblemen in verband met de technische en sociale ecolutie deze eeuw
Onderwijsveranderingen tussen Ligthart en Illich
De ontwikkeling van het oordeelsvermogen bij het geschiedenisonderwijs in de onder- en bovenbouw
Ontwikkeling van het oordeelsvermogen bij het geschiedenisonderwijs in onder- en bovenbouw
Ouders op drift in de Nederlandse onderwijswereld
Een pedagogische taak voor Europa
Periode-onderwijs: een stukje geschiedenis
Polariteit en polarisatie tussen Oost-West en Noord-Zuid
Polariteit tussen de volken in Europa
De jeugd moet wederom leren om te leren
Rembrandt en de Apostel Paulus
Rembrandt en het Nederlands volk
Reschtsvorming op basis van driegeleding
De financiering van het geesteijk leven
Curiositeiten uit de brave new world
Communicatiemiddelen
Rondom het vak maatschappijleer
Rondom het vak maatschappijleer
In memoriam, 30 maart 1925
+ 30 maart 1925
1861-1925
Rudolf Steiner en de educatieve revolutie
Rudolf Steiner en Midden-Europa
Hegl, Marx, Lasalle, Lenin
Schiller en de menselijke vrijheid
Schiller en de menselijke vrijheid
De schooltelevisie als experiment
Sociale en geestelijke hygiëne
De sociale verantwoordelijkheid van den leraar
Naar aanleiding van twee tijdsverschijnselen
Het sociale vraagstuk en wereldbeschouwing
De suiker tusschen West en Oost I
De suiker tusschen West en Oost II
De taak van de school in een dynamische tijd
De tabak tusschen West en Oost II
De tabak tusschen West en Oost III
De techniek als uitdaging aan opvoeding en onderwijs
Technologie tussen hoop en vrees
De thee tusschen Oost en West II
De thee tusschen Oost en West III
De tijd van Willem III en Johan de Witt
Een herdenking
Ter gelegenheid van de herdenking van zijn 25e sterfdag op 20 november 1925
De tragiek van het kind in de drama’s van Ibsen
De tragiek van het kind in onze dagen
Schoolstrijd en Schoolbeweging
Twee wereldbeschouwingen (Marx en Goethe)
De uitdaging van de techniek aan de opvoeding en het onderwijs
Veranderingen in de opvattingen over sociaal gedrag
De verantwoordelijkheid van den mensch tegenover de aarde
Beelden uit het leven van Jan Swammerdam
De mens een gedegenereerde aap?
De verzorging van het levenselement in onderwijs en maatschappij
Inzicht in ontwikkelingsprocessen aan de hand van waarnemingen
Het vraagstuk der zintuigontwikkeling
Vrije School en progressieve school
Vrije School en Samenwerkingsschool
Vrije School-pedagogie als sociale opleiding
Vrijheid en noodlot in het Grieksche en in het tegenwoordige drama
Vrijheid, gelijkheid en broederschap I
Vrijheid, gelijkheid en broederschap II
Gelijkheid of vrijheid?
Vrijheid, gelijkheid en broederschap III
Vrijheid en broederschap
Vrijheid, gelijkheid en broederschap in de 20ste eeuw
Vrijheid, gelijkheid en broederschap IV
Wereldbeschouwing en sociale moraal
Waarneming vóór en na de renaissance
Walter Johannes Stein, eine Biografie
Bespreking van het boek van Johannes Tautz
Wat doe je met verkregen vrijheid van onderwijs
Het wegruimen van 'stenen des aanstoots'
Het woord als bron van scheppingskracht
© 1933—2024 Vereniging voor Vrije Opvoedkunst — AntroVista Archief Netwerk