Archief Vrije Opvoedkunst
Alle artikelen van Mr. M.L. Stibbe (Max)
Sortering op titel
Klik op de titel van een artikel om het te lezen
De aansluiting tussen het lager en het voortgezet onderwijs
De aansluiting van het lager en het voortgezet onderwijs
Aardrijkskunde in een vijfde klas
Aardrijkskunde-onderwijs in de vijfde klas
Verkeersonderwijs
Antroposofische scholingsweg als grondslag voor de pedagogie
Voordracht in de Vrije School
Een Kerstverhaal
De behandeling van de Duitse literatuur in de hogere klassen van de Vrije School
als beeld van de geestesontwikkeling van de moderne mensheid
Beoordeling van jeugdverschijnselen
In een vijfde en zesde klasse
Dierkunde in een vijfde en zesde klasse
Een spiegel van het voorgeboortelijke leven
De eerste kinderjaren, een spiegel van het voorgeboortelijk leven
De Zweedsche sprookjesschilder
Het einde van het klonialisme - chaos - een nieuw begin?
Evenwichtsproblemen in de puberteitsjaren
De Kalewala als drager van de oerbeelden van een moderne volkenpsychologie
Het gebruik van sprookjes in de pedagogische behandeling der kinderen
Geen opleiding zonder geestelijke scholing
Geert de Groote en Willem van Oranje II
Geert Groote, een leraar der mensheid
Hoe leren kinderen en wat leren kinderen
Geoorloofd en ongeoorloofd experiment
Helias, de ridder met de zwaan I
Helias, de ridder met de zwaan II
Helias, de ridder met de zwaan III
Helias, de ridder met de zwaan IV
Helias, de ridder met de zwaan IX
Helias, de ridder met de zwaan V
Helias, de ridder met de zwaan VI
Helias, de ridder met de zwaan VI
Helias, de ridder met de zwaan VII
Helias, de ridder met de zwaan VIII
Helias, de ridder met de zwaan X
De historische grondslagen van het bolsjewisme
De betekenis van Geert Groote
Een hoofdstuk uit de opvoeding der mensheid
De jeugd in de maatschappij van morgen
De jeugd tussen fascisme en bolsjewisme
Naar een voordracht in de Vrije School
Het Finse volksepos
De Kalewala als drager van de oerbeelden van een moderne volkenpsychologie
Een kleine vingerwijzing bij de waardering van eurhythmie in het onderwoijs
Kruistochten, zeereizen en ontdekkingstochten
Godfried van Bouillon en de Orde van de Tempeliers
Kunstzinnig onderwijs of (wilde) expressie
De lagere school als instituut voor ziele-hygiëne
Het leerplan van de Vrije School I
Het leerplan van de Vrije School II
De leringen van Geert de Groote I
uitgewerkt door Gerard Zerbold van Zutphen (1367-1398)
De leringen van Geert de Groote II
De liefde moet ontwikkeld worden
De leringen van Geert de Groote III
De liefde als factor in de opvoeding
Het lichamelijke, psychische en geestelijke aspect van de opvoeding
Beschouwingen naar aanleiding van Goethe's 'Wahlverwantschaften'
Beschouwingen naar aanleiding van Goethe's 'Wahlverwantschaften'
De meditatieve arbeid in de broederschap des gemenen levens
Geert de Groote - Gerard Zerbold van Zutphen
Uit de opleidingsschool voor leeraren en leidsters van kleuterklassen
Mineralogie en aardrijkskunde in een zesde klas I
Mineralogie en aardrijkskunde in een zesde klas II
Mineralogie en aardrijkskunde in een zesde klas III
Het ontwaken der gekleurde rassen
De ontwikkeling van de pedagogie I
Johannes Cel - Comenius - Rudolf Steiner
De ontwikkeling van de pedagogie II
Johannes Cel - Comenius - Rudolf Steiner
Opstellen van oudere leerlingen I
Opstellen van oudere leerlingen II
Opvoeding voor de moderne maatschappij
Het oude en het nieuwe leersysteem
Over periodenonderwijs
Over Helias, de ridder met de zwaan
1. Van mythe tot geschiedenis
Over Helias, de ridder met de zwaan
2. De Zwaan
Over Helias, de ridder met de zwaan
3. Helias, de strijder tegen het kwaad
Over Helias, de ridder met de zwaan
4. De sagen van Helias en Lohengrin
Over Helias, de ridder met de zwaan
5. Parcival en Lohengrin
Over Helias, de ridder met de zwaan
4. Over de betekenis van de vraag
Over middelbaar onderwijs in moderne vorm
Over rekenonderwijs en over Jacob Cats
Paedagogische praktijk en hygiëne
Een paedagogische taak voor het nieuwe Europa
De Parcivalsage in een 6e en 7e klas
Een pedagogische taak voor het nieuwe Europa
Problemen van de aesthetische vorming in de lagere school
Problemen van de arbeid, vroeger en nu
Geert de Groote - Rudolf Steiner
Het rekenonderwijs en de psychologie van het kind
Rembrandt in de twintigste eeuw
Voordracht in de Vrije School
Vertelling
Pedagogische vraagstukken
Schilderonderwijs in de Vrije School
Het Oude Testament
Het sociale leven in verband met Rusland
Voordracht in de Vrije School
Hun opvoedende waarde en levenbrengende kracht
Het stervende leven, vroeger en nu
Geert de Groote - Rudolf Steiner
Hoe en waarom
Tolstoi, een leraar des levens
Naar een voordracht in de Vrije School
De tragiek van het kind in onze dagen
Jacques Perk en de beweging van 80
Typologie bij kinderen in de puberteitsjaren
Van opvoeding naar zelfopvoeding
Veranderingen in het denkleven van de kinderen
Veranderingen in het denkleven van kinderen
Verhouding van de mens tot de gesteenten
De vier stadia van het bewustzijn tussen 14 en 16 jaar
Volkenkunde-onderwijs in de Vrije School
Wat doet het onderwijs voor karaktervorming?
Wegen naar een hoger bewustzijn (Goethe en Novalis)
Voordracht in de Vrije School
De zintuigelijke waarneming van het kind
Waarde en onwaarde van het aanschouwingsonderwijs
© 1933—2024 Vereniging voor Vrije Opvoedkunst — AntroVista Archief Netwerk