Archief Vrije Opvoedkunst
Alle artikelen van W.F. Veltman (Wim)
Sortering op titel
Klik op de titel van een artikel om het te lezen
Aan Arnold en Paula Henny - ten afscheid
Basisvorming en eindtermen... of heel iets anders?
Een bezoek aan een Vrije School
Toneelspel
Dramatische expressie in de opleiding voor leerkrachten aan Vrije Scholen
De driegeleding van het sociale organisme
De driegeleding van het sociale organisme II
Het eindgetuigschrift van de Vrije School te Den Haag
Enkele gedachten over 'het experiment'
Enkele gedachten over de taak van een vrije pedagogische academie
Eurythmie in het kader van een toneelstuk
Fantasie in de opleiding tot leerkracht
Kleine dialoog over het beeld
Het onderwijs in de vreemde talen
De geschiedenis als ontwikkelingsgang van het denken
Griekenland, erfenis of wedergeboorte?
Een interessant moment in de ontwikkeling van de muziek
Jeugdproblemen als tijdspiegel
Bijdrage tot een praktische psychologie van de adolescentie
Het kleurgebruik in de schilderkunst als een aspect van de menselijke bewustzijnsontwikkeling
Over Paul Cornelis Veltman
Kunnen wij de natuur nog redden?
Enkele aphoristische gedachten over een mensheidsvraagstuk
Kunnen wij opvoeden wanneer wij niet weten wat leven is?
Kunst: een spiegel van de tijd 1879-1979
De kunstenaar in de samenleving van heden en toekomst
De kwaliteit van het onderwijs
De kwestie van het mensenbeeld
Kernvraag van opvoeding en onderwijs
Het leerplan van de Vrije Scholen
Het leerplan van de Vrije Scholen in verband met logitudinale leerstof-planning
Leiding tussen 14e en 18e jaar
Leiding tussen 14e en 18e jaar
Lichamelijke opvoeding, sport en religie
Licht en duisternis in middeleeuws Europa
Mechanisatie en levende ideeën
Mensenkunde in de 9de en 10de klas
Menskunde voor en na het veertiende jaar
Metamorfosen en tegenbeelden van motieven uit het Parcival-epos van Wolfram von Eschenbach
Moderne kunst in de twaalfde klas
Grote kunstenaars als opvoeders voor het leven
Uit de kunstgeschiedenis in de elfde klas van de Vrije School
Een beschouwing over Frans Hemsterhuis
Nederlands voor vijftienjarigen
Ontwikkeling en opvoeding: oermotieven van de Westerse cultuur
De opvoeding van het mensengeslacht
De opvoeding van jongens en meisjes na de puberteit
Het Oude Testament als oerbeeld van de geschiedenis
Over de graal en het Keltendom
Over de Kerstspelen in de Vrije Scholen
Over de verwondering bij het vak kunstgeschiedenis
Ter gelegenheid van Rudolf Steiners sterfdag
Over de weekspreuken van Rudolf Steiners 'Seelenkalender'
Over het koloriet in de schilderkunst
Over het religieuze element in de Vrije Schoolpedagogie
Over het tekenen in de Vrije Scholen
Over het waarnemen van kunstwerken
Over samenhang en verhouding van enkele Europese talen
Pedagogische beginselen en ervaringen die de structuur der Vrije School bepalen
Een periode kunstgeschiedenis in de 11de klas
Aphoristisch
Regie-aanwijzingen ten behoeve van het schooltoneel
Herdenking of verwachting?
Een schets
De samenwerking in een lerarencollege van een Vrije School
School tussen kind en samenleving
Toespraak op landelijke dag van VOK
Shakespeare en het schooltoneel
Dramatisch ist, was dem Verstande sich entzieht
Shakespeare en het schooltoneel
De sociale impuls van de Vrije School
Ter nagedachtenis van Paul Veltman
Tafrelen naar het werk van Ch. de Koster
Tijdsfenomenen en toekomstperspectieven
Pedagogisch aspect
De twaalfde klas: de kroon op het werk
Frans toneelspelletje
Vakkenpakket of 'Vrije Kunsten'
Vereniging voor Vrije Opvoedkunst 60 jaar
Vrij geestesleven en onderwijs
Vrije School en het sociale vraagstuk
Vrije School en sociale paedagogie
Vrije School-paedagogie in Frankrijk
Het Vrije Schoolleerplan als organisme
De Vrije Schoolpedagogie als sociale impuls
Vrijheid en autoriteit in opvoeding en onderwijs
Waarom grammatica in de negende klas?
Wat vraagt het kleine kind van ons?
De Weg, de Waarheid en het Leven
Welk onderwijs is nodig in de tweede helft van onze eeuw?
Welke voordelen biedt het periode-onderwijs
Wetenschap en wereldbeschouwing
Over polariteit
Het wezen van de mens in zijn verhouding tot de kunsten
Wiskunde en wereldgeschiedenis
© 1933—2024 Vereniging voor Vrije Opvoedkunst — AntroVista Archief Netwerk