Archief Vrije Opvoedkunst
Geschiedenis
Klik op de titel van een artikel om het te lezen
J.J. Gerretsen-Emmen Riedel (Joes)
Een beknopt en diepgaand boek van Renate Riemeck over de Franse revolutie
Alexander de Grote en Julius Caesar
De Arabische cultuur in de hedendaagse samenleving
Arabische elementen in de natuurwetenschap
De beelden uit Dante's Divina Comedia
De betekenis van Jeanne d’Arc voor het kind
Brief over de esthetische brieven van Schiller
1809-1882
H.L. Janssen van Raay (Henriëtte)
Prof. dr. B.C.J. Lievegoed (Bernard)
Toneelspel
Constantijn de Grote en Julianus Apostata
Constantijn de Grote en Julianus Apostata
Constantijn de Grote en Julianus de Afvallige
Diverse korte opstellen en fragmenten
Dramatiek in de geschiedenisles
De opbouw van het geschiedenisonderwijs V
De opbouw van het geschiedenisonderwijs VI
Egyptische en Babylonische kunst
Uit het kunstgeschiedenis-onderwijs der 10de klasse
Het einde van het klonialisme - chaos - een nieuw begin?
Europa tijdens de overgang van de twaalfde naar de dertiende eeuw
Europa, de moeder der revoluties
Een voorbeelding genie van westers christendom
Geert de Groote en Willem van Oranje II
Geert Groote, een leraar der mensheid
De geestelijke impulsen in de generaties der 20e eeuw
Generaal Van Moltke bij het uitbreken van de oorlog I
Generaal Van Moltke bij het uitbreken van de oorlog II
Generaal Van Moltke bij het uitbreken van de oorlog III
Gerechtigheid en de Griekse tragedie
In de zesde klas
Geschiedenis als bewustzijnsontwikkeling van de mensheid
Geschiedenis als bewustzijnsontwikkeling van de mensheid
Geschiedenis als innerlijke ontwikkelingsweg
De geschiedenis als ontwikkelingsgang van het denken
Geschiedenis van Griekenland en Rome
Geschiedenismakers op de drempel van de 20e eeuw
Het geschiedenisonderwijs als totaliteit
Geschiedenisonderwijs en de innerlijke ontwikkeling
Geschiedenisonderwijs in de negende en tiende klasse
Het geschiedenisonderwijs in de Vrije School
De opbouw van het geschiedenisonderwijs VII
Griekenland in de cultuurgeschiedenis
Griekenland, erfenis of wedergeboorte?
Griekenland, erfenis of wedergeboorte?
Desiderius Erasmus - Friendrich Nietzsche - Rudolf Steiner
Uit het kunstgeschiedenis-onderwijs der 10de klasse
Heeft de antieke cultuur de hedendaagse mens nog iets te zeggen?
J.J. Gerretsen-Emmen Riedel (Joes)
De opbouw van het geschiedenisonderwijs VIII
De historische grondslagen van het bolsjewisme
De betekenis van Geert Groote
Homderdmaal Kerstnacht; persoonlijke indrukken bij een keerpunt
Iets over de betekenis van Winfrid Bonifatius
(ca. 675-754)
Iets over de invloed van Erasmus en de humanisten I
Iets over de invloed van Erasmus en de humanisten II
Iets over de industriële revolutie in de achtste klas
In het land van sint Franciscus
Een interessant moment in de ontwikkeling van de muziek
Italië, een bakermat voor drie culturen
Voordracht in de Vrije School
James Watt en de industriële revolutie
De kerkvader van de revolutie
Een hoofdstuk uit de opvoeding der mensheid
Jeugd tussen toekomst en verleden
Het kind in de wereld; de wereld in het kind
De relatie binnen-/buitenwereld van het kind
De koffie tusschen West en Oost I
De koffie tusschen West en Oost II
Kruistochten, zeereizen en ontdekkingstochten
Godfried van Bouillon en de Orde van de Tempeliers
Kunst: een spiegel van de tijd 1879-1979
La Russie, son evolution christique entr l'Occident et l'Orient
De leringen van Geert de Groote I
uitgewerkt door Gerard Zerbold van Zutphen (1367-1398)
De leringen van Geert de Groote II
De liefde moet ontwikkeld worden
De leringen van Geert de Groote III
De liefde als factor in de opvoeding
Licht en duisternis in middeleeuws Europa
Een onderzoek naar de bronnen van het historisch materialisme
De meditatieve arbeid in de broederschap des gemenen levens
Geert de Groote - Gerard Zerbold van Zutphen
De mensch weerspiegeld in zijn historie
De mensheid heeft een Janus-kop
Michaelische impulsen op sociaal-religieus gebied met een aantal vraagtekens
Kunstgeschiedenis van de hogere klassen
Mythe en realiteit in de Griekse geschiedenis
Nicolaus Copernicus (1473-1543)
De Noorse volkeren en Midden-Europa I
De Noorse volkeren en Midden-Europa II
De ontwikkeling van de pedagogie I
Johannes Cel - Comenius - Rudolf Steiner
De ontwikkeling van het oordeelsvermogen bij het geschiedenisonderwijs in de onder- en bovenbouw
Ontwikkeling van het oordeelsvermogen bij het geschiedenisonderwijs in onder- en bovenbouw
De opbouw van het geschiedenisonderwijs
De opbouw van het geschiedenisonderwijs II
Het Oude Testament als oerbeeld van de geschiedenis
Over de beeldenstorm en het weten door beelden
Over de paedagogie van Geert Groote
Over onderwijs in de oude geschiedenis I
De opbouw van het geschiedenisonderwijs III
Problemen van de arbeid, vroeger en nu
Geert de Groote - Rudolf Steiner
De religieuze geaardheid van het Nederlands volk
Rembrandt en de Apostel Paulus
Uit het geschiedenis-onderwijs
Voordracht in de Vrije School
Naar een voordracht in de Vrije School
Hegl, Marx, Lasalle, Lenin
Het stervende leven, vroeger en nu
Geert de Groote - Rudolf Steiner
De suiker tusschen West en Oost I
De suiker tusschen West en Oost II
Symptomatische beschouwing van de geschiedenis in het onderwijs
De thee tusschen Oost en West II
De thee tusschen Oost en West III
Twee wereldbeschouwingen (Marx en Goethe)
De metamorfose van een natuurwetenschappelijk begrip
Geschiedenis in de 6e klas
Geschiedenis en driegeleding
E. Boeke-De Clerq Zubli (Edithe)
Beelden uit het leven van Jan Swammerdam
Inzicht in ontwikkelingsprocessen aan de hand van waarnemingen
De volkeren van Europa in de spiegel van het bewustzijn
Naar een voordracht in de Vrije School
De Vrije School-beweging in het licht van de negende eeuw
Waarneming vóór en na de renaissance
Wandervögel op de Hohe Meissner - 1923
Het wegruimen van 'stenen des aanstoots'
Wetenschap en wereldbeschouwing
Over polariteit
Wiskunde en wereldgeschiedenis
© 1933—2024 Vereniging voor Vrije Opvoedkunst — AntroVista Archief Netwerk