Archief Vrije Opvoedkunst
School en wereld
Klik op de titel van een artikel om het te lezen
Over de eerste cursus voor Vrije Schoolleerkrachten
Amerikaanse opvoedingsperspectieven
Basisvorming en eindtermen... of heel iets anders?
Bij het vijftig-jarig jubileum van de Vrije School te Den Haag
Conflictsituaties in het kind door de school
De consequenties van het NIET zitten blijven
De Contourennota en de Vrije Scholen
De creatieve vakken - fundament of franje?
Dagen en uren vóór het ontstaan van de Waldorfschool
Dagen en uren voor het ontstaan van de Waldorfschool
Inleiding
J.J. Gerretsen-Emmen Riedel (Joes)
Het dilemma: school en maatschappij
Doelstelling van het onderwijs
Dramatische expressie in de opleiding voor leerkrachten aan Vrije Scholen
Eerste en laatste dagen der Waldorfschool
Het eerste schooljaar van de Vrije School
Emancipatievraagstukkrn in verband met de wet op het Basisonderwijs (Wet BO)
Enige oordelen van ouders over de Vrije School
Enkele gedachten over 'het experiment'
Enkele gedachten over de taak van een vrije pedagogische academie
Enkele indrukken uit Tsjechoslowakije
Ervaringen over de leraarsopleiding in de Verenigde Staten
Ervaringen uit de werkgroep 'Onderzoek naar kwaliteit'
Financiering van een vrij onderwijs
Bericht over de wereldschoolbeweging
Fragment uit het afscheidscollege 'Persweeën'
2 september 1983, Universiteit van Amsterdam
Geldstromen binnen de Vrije School
Inleiding van de heer Peter Blom (Triodosbank)
Gelijke kansen in het onderwijs en permanente educatie
Geoorloofd en ongeoorloofd experiment
Het gesprek tussen 'onderwijs' en 'bedrijf'
Intermezzo
Grondsteenlegging van de Vrije School
Herinnering
Kunstzinnige therapie uit Europa in Ghana, West-Afrika
Herinneringen aan de Geert Groote School 1952-1964
Herinneringen aan de Waldorfschool
Herinneringen bij een jubileum
Dr. F.W. Zeylmans van Emmichhoven (Frederik Willem)
Herinneringen en overpeinzingen omtrent mijn leertijd op de Vrije School
Herinneringen van een oud-leerling-leraar van de Vrije School
De Hervormde Pedagogische Academie te Amsterdam
Hoe gaan wij met die contourennota om?
De huidige situatie rond de opleidingen
De huidige situatie van het Nederlands onderwijs (1973)
Dr. F.W. Zeylmans van Emmichhoven (Frederik Willem)
De industrie en de vier basiseisen van het lager onderwijs
Initiatieven van het Vrije Schoolonderwijs in het oostblok
J.J. Gerretsen-Emmen Riedel (Joes)
Is de school er voor het kind, of is het kind er voor de school?
Is studie 'koopwaar' geworden?
De jeugd in de maatschappij van morgen
Het kind en de strijd om de toekomst
Het kind in de moderne samenleving
Het kleine kind en de integratie
De kleuter en zijn kansarme lichaam
Kunnen conflicten in de school constructief gehanteerd worden?
De kwaliteit van het onderwijs
J.J. Gerretsen-Emmen Riedel (Joes)
De laatste dagen van de Waldorfschool te Stuttgart
Het leerplan van de Vrije Scholen in verband met logitudinale leerstof-planning
Leiding en structuur in de Vrije Scholen
Een leraar op weg naar zelfbestuur
Lerarenopleiding in verandering
De maatschappelijke nood en de taak der opvoedkunst
Dr. F.W. Zeylmans van Emmichhoven (Frederik Willem)
Maatschappijleer in de Vrije Scholen
Externe en interne democratisering
Manifest van de Vrije Schoolbeweging
Metamorphose der in het beroepsleven werkende krachten
De Middenschool: hoofdstuk apart
Het milieu en het dilemma van de groei
Prof. H.A. Udo de Haes (Helias)
Milieuonderwijs en het leerplan der Vrije School
Natuur-cultuur
Een miljoen ouders op het Binnenhof..?
Moeten wij onze kinderen leren zich aan te passen aan de wereld?
Karikatuur en werkelijkheid
Het lager onderwijs
Leraar zijn op een Vrije School
Naar een fenomenologische kwaliteitsbenadering van de Vrije Schoolpedagogiek
De Nederlands Vrije-Schoolbeweging
Vervolg decembernummer 1989
E. Boeke-De Clerq Zubli (Edithe)
Nieuwe kansen voor het leraarsberoep
De nieuwe Wet op het Basisonderwijs (Wer BO)
J.J. Gerretsen-Emmen Riedel (Joes)
De nood in het ambachtsonderwijs
Noren zijn gelukkig, of: Hoe het ook zou kunnen
De nota 'Verder na de Basisschool'
Het onderwijs en het arbeidsprobleem
Het onderwijs en het arbeidsprobleem
Onderwijs en sociale drieledigheid
Onderwijsproblemen in verband met de technische en sociale ecolutie deze eeuw
Onderwijsveranderingen en Vrije Scholen: 1919-1969
Onderwijsveranderingen tussen Ligthart en Illich
Onderwijsvernieuwing door bezielde pedagogen of door ontzielde wetenschap?
Onderwijsvernieuwing kampt met mythes
Een interview
Onderwijswereld en bedrijfsleven
Ontmoetingen met mensen van het eerste uur
Het ontstaan en de wording van de Vrije School
Ontwikkeling in de Vrije Schoolbeweging
Ontwikkeling; ontmoetingen met een vraagstuk
Ontwikkelingsfasen van de school
Ir P.C. van de Griend en Mr. H.E. van Asbeek
De ontwikkelingswef van Vrije School-ouders
De oorspronkelijke impuls van de Vrije School
Op zoek naar een nieuwe leraarsopleiding
Iets over het werk van het instituut V.L.-V.U.
Op zoek naar nieuwe vormen van examineren
De opleiding voor kleuterleidsters aan de Vrije School
De oprichting van de Waldorfschool als een sociale daad van Rudolf Steiner
Opvoeding en opvoedingsproblemen in India
Opvoeding voor de moderne maatschappij
De opvoedkundige inmpuls van Rudolf Steiner in Noord-Amerika, 1973
J.J. Gerretsen-Emmen Riedel (Joes)
Ouders op drift in de Nederlandse onderwijswereld
Over de eerste jaren van de Vrije School en driegeleding in Nederland
Deel 1
E. Boeke-De Clerq Zubli (Edithe)
Over het contact tussen leraren en ouders in de Geert Groote School
PABO-perspectieven: vooruit mensen, achteruit!
" Pater! Pater! Serpentum video! "
In verband met de Wet op het Basisonderwijs
De plaats van de Vrije Scholen in het Nederlands onderwijs
De plaats van het Daltononderwijs in ons land
De praktische stroom in de Rudolf Steinerschool, Haarlem
De rol van de ouders in het schoolorganisme
Een discussiestuk voor klassouders, leerkrachten en bestuursleden van de Haarlemse Vrije School
Ontwikkelingsfasen van de Waldorf-pedagogie
H.R. Niederhäuser (Hans Rudolf)
Rudolf Steiner en de educatieve revolutie
Rudolf Steinerpedagogie in Japan
Gesprek met mevr. Takahashi te Kamakura
De Rudolf Steinerscholen in Denemarken
De samenwerking in een lerarencollege van een Vrije School
Samenwerking tussen school en gezin, bezien door een ouderlijke bril
Afrika: cultuur van het leven!
School en onmaatschappelijke jeugd
Prof. dr. B.C.J. Lievegoed (Bernard)
School tussen kind en samenleving
Toespraak op landelijke dag van VOK
Het schoolbeginsel in kritische discussie
Schoolopvoeding en levenseischen
Prof. dr. B.C.J. Lievegoed (Bernard)
De schooltelevisie als experiment
Het sociaal practicum van de 10e klas
De sociale impuls - in en rondom de Vrije School
De sociale impuls van de Vrije School
De sociale kant van de vrijheid
De sociale ontwikkeling van het kind
J.J. Gerretsen-Emmen Riedel (Joes)
Sociale vaardigheid in het beroepsleven
De sociale verantwoordelijkheid van den leraar
Naar aanleiding van twee tijdsverschijnselen
Spelend leren... of leren spelen?
J.J. Gerretsen-Emmen Riedel (Joes)
Een strategie voor vrijheid van onderwijs
De toekomst van het onderwijs in India
De tragiek van het kind in onze dagen
Jacques Perk en de beweging van 80
De tragiek van het kind in onze dagen
Schoolstrijd en Schoolbeweging
Vernietiging en opbouw van de Vrije School
Het uiteenvallen van denken, voelen en willen bij den mens
De sociale betekenis van de pedagogie van Rudolf Steiner
Van ontwikkelingsgericht kijken naar probleemgericht kijken
Van scholen in ontwikkeling tot ontwikkelingsscholen
VBO is méér dan de som van BO + VO!
J.J. Gerretsen-Emmen Riedel (Joes)
Vereniging voor Vrije Opvoedkunst 60 jaar
Verslag van de lezingen op het Congres mei 1982
Vervroegde leerplicht heeft nefaste gevolgen
Vier aspecten van het Vrije School-onderwijs
Voorbereiding op de veranderingen in de maatschappij
De voordelen van een schrale wind
De Vrije Schoolbeweging in Groot Britannië
Vrij Geestesleven - Vrije Scholen - Technocratie
Vrij geestesleven en onderwijs
Vrije methode in het onderwijs
Prof. dr. B.C.J. Lievegoed (Bernard)
De Vrije Pedagogische Academie te Zeist
De Vrije Pedagogische Akademie
De Vrije Scholen en de huidige onderwijssituatie
Vrije Scholen: tussen saamhorigheid en verantwoordelijkheid
Vrije School en de onderwijswetten
J.J. Gerretsen-Emmen Riedel (Joes)
De Vrije School en het sociale vraagstuk
Vrije School en het sociale vraagstuk
Vrije School en progressieve school
Vrije School en Samenwerkingsschool
De Vrije School-beweging in het licht van de negende eeuw
Vrije School-pedagogie in Rusland
De Vrije Schoolbeweging in het 70e jaar van haar bestaan
De Vrije Schoolbeweging in Zweden
De Vrije Schoolpedagogie als sociale impuls
De Vrijeschoolbeweging in Zuid-Afrika
Vrijheid van inrichting in het onderwijs
Een pleidooi
Het Waldorf onderwijs en de volwassen mens in het beroepsleven
Waldorf-pedagogiek in een veranderende maatschappelijke situatie
De Waldorfbeweging in Zuid-Amerika
Wat aan de oprichting van een Vrije School voorafgaat
Wat doe je met verkregen vrijheid van onderwijs
Wat mag de huidige maatschappij van het onderwijs verwachten?
De weg van een leerling door de onder- en bovenbouw
Welk onderwijs is nodig in de tweede helft van onze eeuw?
Welk onderwijs vraagt onze tijd?
Wereldbond voor vrij onderwijs
Eeen recept tegen angst
J.J. Gerretsen-Emmen Riedel (Joes)
Zelfbestuur: een appèl aan mensen
Zeventig jaar Vrije Schoolbeweging in de wereld
Vrije School-onderwijs in Hongarije
Zwart Afrika klopt aan de Vrije Schooldeur: doen wij open?
Education through art
© 1933—2024 Vereniging voor Vrije Opvoedkunst — AntroVista Archief Netwerk