Archief Vrije Opvoedkunst
Algemeen
Klik op de titel van een artikel om het te lezen
Het 'sprookje' van de ooievaar
J.J. Gerretsen-Emmen Riedel (Joes)
Aanschouwelijk onderwijs en fantasie
Aanschouwelijk onderwijs en phantasie
De ambachtelijkheid van de sociale vaardigheden
Antroposofische scholingsweg als grondslag voor de pedagogie
Voordracht in de Vrije School
Beelden, een hulp bij het onderwijs
Het beeldend element in de didactiek
Een bezoek aan een Vrije School
Bij het jubileum van de Geert Groote School
De compositie van een les in de Vrije School
Conflictsituaties in het kind door de school
De consequenties van het NIET zitten blijven
De denkscholing als grondslag voor een nieuwe moraliteit
Dit is mijn levensloop, maar wie ben ik ?
Enkele ervaringen uit de praktijk van een leerkracht aan een Vrije School
Enkele gedachten over de opvoeding in het gezin
Dr. F.W. Zeylmans van Emmichhoven (Frederik Willem)
E. Boeke-De Clerq Zubli (Edithe)
Fantasie in de opleiding tot leerkracht
Fantasie in een volmaakte wereld
Geen opleiding zonder geestelijke scholing
Inleidend woord bij de vierde jaargang
Hoe leren kinderen en wat leren kinderen
Gesprek over leerlingenopleiding
Prof. dr. B.C.J. Lievegoed (Bernard)
J.J. Gerretsen-Emmen Riedel (Joes)
Gezinstherapie: de toetsing in de praktijk
Goethe’s paedagogische provincie
Grepen uit de compositie van het leerplan der Vrije School
De Griekse Hekate en de ontwikkeling van het kind
Het heilzame ritme van onze kalender
Hoe verzorgen wij de levenskrachten in de praktijk van het onderwijs?
Hoe werken moeilijke kinderen op een klas en omgekeerd?
Iets over het 'hoe' en 'waarom'
In de pedagogie is de omweg de kortste verbinding tussen twee punten
Innerlijke ontwikkeling van de ziel als grondslag voor een geestelijke hygiëne
Dr. F.W. Zeylmans van Emmichhoven (Frederik Willem)
Gesprek met gezinstherapeut Cor de Bode
Karakterisering uit het periode-onderwijs
Niet alleen burgers van morgen, maar ook mensen van vandaag
Een kijkje achter de coulissen
Peadagogische lessen
Een bijdrage tot gezinscultuur
Dr. C. von Heydebrand (Caroline)
Kinderen en de verandering in ons leven
Dr. C. von Heydebrand (Caroline)
Kunnen wij leren... te willen?
Een gesprek met onszelf als preludium
Kunnen wij opvoeden wanneer wij niet weten wat leven is?
Het leerplan van de Vrije Scholen
Het leerplan van de Vrije School I
Het leerplan van de Vrije School I
Het leerplan van de Vrije School II
Het leerplan van de Vrije School II, III, IV en V
Het leerplan van de Vrije School VI
Het leerproces en de kinderontwikkeling
Het leerproces en de kinderontwikkeling
Leiding en structuur in de Vrije Scholen
Het leren van sociale vaardigheid
J.J. Gerretsen-Emmen Riedel (Joes)
Levensfasen en drempelervaringen
Prof. dr. B.C.J. Lievegoed (Bernard)
Het lichamelijke, psychische en geestelijke aspect van de opvoeding
Beschouwingen naar aanleiding van Goethe's 'Wahlverwantschaften'
Beschouwingen naar aanleiding van Goethe's 'Wahlverwantschaften'
W. van Houwelingen-Harmsen (Wil)
De mens levend tussen de innerlijke en uiterlijke wereld
De mensch aan de bron van de schepping
Tevens een roep tot steun aan de paedagogische arbeid
Moeten wij aan kinderen sprookjes vertellen?
Dr. C. von Heydebrand (Caroline)
Onderwijs - wetenschap - moraliteit
Onschuld en zonder in de kinderjaren
Prof. dr. B.C.J. Lievegoed (Bernard)
De ontwikkeling van de pedagogie II
Johannes Cel - Comenius - Rudolf Steiner
De oorspronkelijke impuls van de Vrije School
J.J. Gerretsen-Emmen Riedel (Joes)
(onderwijzer en leraar)
Ontwikkeling van gevoelsleven en fantasie
Prof. dr. B.C.J. Lievegoed (Bernard)
Prof. dr. B.C.J. Lievegoed (Bernard)
Opvoeding: citaten en spreuken
De opvoedkundige taak der anthroposophie
Dr. F.W. Zeylmans van Emmichhoven (Frederik Willem)
Het oude en het nieuwe leersysteem
Over periodenonderwijs
Ouerschap... een ontwikkelingsweg?
Over de beeldenstorm en het weten door beelden
Over de ernst van het kinderspel
Over de ontwikkeling van de kinderziel
Dr. F.W. Zeylmans van Emmichhoven (Frederik Willem)
Ter gelegenheid van Rudolf Steiners sterfdag
Over een schrijfperiode in de 3de klas
van de Vrije school in Den Haag I
Over een schrijfperiode in de 3de klas
van de Vrije school in Den Haag II
Dr. C. von Heydebrand (Caroline)
Paedagogische praktijk en hygiëne
Periode-onderwijs: een stukje geschiedenis
De praktijk en de achtergronden ervan
Over Tobiasscholen
Dr. F.W. Zeylmans van Emmichhoven (Frederik Willem)
De jeugd moet wederom leren om te leren
Ritme: scheppend en pedagogisch principe
Ritme: scheppend en pedagogisch principe
Dr. C. von Heydebrand (Caroline)
Rudolf Steiner als opvoeder van den leraar
Een schers van ritmen in de natuur, de mens en de landbouw
Ge-maan-d zijn om ge-zon-d te worden
De sociale ontwikkeling van het kind
J.J. Gerretsen-Emmen Riedel (Joes)
Spelend leren... of leren spelen?
J.J. Gerretsen-Emmen Riedel (Joes)
Tegengesteld-gerichte krachten
Een terugblik op het ontstaan van de Tobiasscholen
Ten geleide
J.J. Gerretsen-Emmen Riedel (Joes)
De Tobias bovenbouw: 'gewoon speciaal'
Het Tobiasonderwijs als speciaal Vrije Schoolonderwijs
J.J. Gerretsen-Emmen Riedel (Joes)
Wat vraagt de kinderziel?
Toelichting bij het leerplan van de Vrije School
Toespraak bij een schoolfeest van de Vrije Waldorfschool in het jaar 1925
Bij een schoolfeest van de Vrije Waldorfschool in het jaar 1923
bij een schoolfeest van de Vrije Waldorfschool in 1923
De twaalf vensters naar de wereld
Uit een toespraak van Rudolf Steiner
Aan de ouders van de Waldorfschool te Stuttgart
Uit het werk van ed verschillende Rudolf Steiner-scholen
De 7 scholen in 1955
Uw invloed strekt zich net zo ver uit als uw liefde (Johan Pestalozzi)
Waarnemingsoefeningen voor de leraar
Vakkenpakket of 'Vrije Kunsten'
Van opvoeding naar zelfopvoeding
Veranderingen in het denkleven van de kinderen
Veranderingen in het denkleven van kinderen
Verchristelijking van het denken
Een opgave van onze tijd
Bijdrage tot inzicht in de rolvan het weten bij het handelen
De verjongende kracht van het periode-onderwijs
Verwondering, bewondering, eerbied
J. van Eijsden-Benema (Johanna)
Vier aspecten van het Vrije School-onderwijs
Voor een moderne opvoedkunst is een verruiming van de natuurwetenschap nodig
De vreedzame klassenstrijd in de klas
Vrije School en sociale paedagogie
Vrije School-pedagogie als sociale opleiding
Vrijheid en autoriteit in opvoeding en onderwijs
Vruchtbare polariteitsgedachte
Wanneer je alléén met je kinderen verder moet...
Wat doet het onderwijs voor karaktervorming?
Wat voor betekenis hebben de krachten der erfelijkheid in de opvoeding?
Dr. W.J. Stein (Walter Johannes)
Wat voor betekenis hebben de krachten der erfelijkheid in de opvoeding?
Dr. W.J. Stein (Walter Johannes)
De weg tot zelfverwerkelijking
Welke eischen stelt de tegenwoordige tijd aan den jongen leeraar?
Welke voordelen biedt het periode-onderwijs
Wereldoriëntatie op de basisschool
De zeven vrije kunsten in de verhouding van leraar tot leerling
De zeven vrije kunsten in de verhouding van leraar tot leerling
De zinnenm door twaalf poorten de wijde wereld in
De zintuigelijke ontwikkeling van het kind
© 1933—2024 Vereniging voor Vrije Opvoedkunst — AntroVista Archief Netwerk