Archief Vrije Opvoedkunst
Bovenbouw
Klik op de titel van een artikel om het te lezen
De 'studentencursus' aan de Vrije Hogeschool te Driebergen
J.J. Gerretsen-Emmen Riedel (Joes)
De aansluiting tussen het lager en het voortgezet onderwijs
De aansluiting van het lager en het voortgezet onderwijs
Een klas waar veel perspectief in zit
J.J. Gerretsen-Emmen Riedel (Joes)
Afsluiting in de Rudolf Steinerschool te Bazel
J.J. Gerretsen-Emmen Riedel (Joes)
Basisvorming en eindtermen... of heel iets anders?
Beknopte informatie over de Vrije Scholengemeenschap Geert Groote School
Beoordeling van jeugdverschijnselen
De biografieperiode in de 12e klas
Differentiatie in de bovenbouw der Vrije Scholen
Doelstelling en inhoud der middenschool
Ein Angriff auf die Jugendseelen: Jogendsekten und Meditationsbewegungen
Het eindwerkstuk: een individueel jaarwerkstuk?
Elk eindwerkstuk een wereld in zichzelf
Eerste rapport middenschool
Groepsarbeid als vormende methodiek
J.J. Gerretsen-Emmen Riedel (Joes)
Gymnasiale opvoeding en de paedagogie van Rudolf Steiner
De Hiberniaschule in Wanne-Eickel
Een scholengemeenschap met geïntegreerd basis- en voortgezet onderwijs
H.R. Niederhäuser (Hans Rudolf)
Jeugdproblemen als tijdspiegel
Bijdrage tot een praktische psychologie van de adolescentie
De kunstreis in klas 12; een pleidooi
Het leerplan van klas 6 en 7 onderzocht op twee vakken
Leiding tussen 14e en 18e jaar
Leiding tussen 14e en 18e jaar
Mensenkunde in de 9de en 10de klas
Middelbare land- en tuinbouwschool Warmonderhof-Thedingsweert
Uit de kunstgeschiedenis in de elfde klas van de Vrije School
De natuurkunde op de Vrije School
Nieuwe vormen van cultus en heldenverering
Rondblik
Nog maar weer eens een pleidooi voor die verdomde kunstreis
De nood in het ambachtsonderwijs
Een noodzakelijke sterking van het idealisme der jeugd
Opleiding en vorming in het bedrijfsleven
De opvoeding van jongens en meisjes na de puberteit
Over de beeldenstorm en het weten door beelden
Over de opleiding voor het beroep vanuit een nieuw mensenbeeld
Opvoeding tot productiviteit
Prof. dr. B.C.J. Lievegoed (Bernard)
Over de peadagogische structuur van het geschiedenis-, literatuur- en kunstgeschiedenisonderwijs
In de 9de, 10de en 11de klas
Over middelbaar onderwijs in moderne vorm
Practisch kunstzinnig onderwijs in fabrieken
De praktische stroom in de Rudolf Steinerschool, Haarlem
Het propaedeutisch jaar 1971-1972
Een poging tot evaluatie
Rondom het vak maatschappijleer
Rudolf Steiner en de educatieve revolutie
Shakespeare en het schooltoneel
Dramatisch ist, was dem Verstande sich entzieht
Technologie tussen hoop en vrees
Tekenen en schilderen in de zevende klas
Eindpunt en nieuwe start
De twaalfde klas, 'kroonjaar' van de Vrije Schoolopleiding
J.J. Gerretsen-Emmen Riedel (Joes)
De twaalfde klas: de kroon op het werk
Typologie bij kinderen in de puberteitsjaren
en het daarop aansluitende leerplan van de Xe klas Vrije school
J.J. Gerretsen-Emmen Riedel (Joes)
de 13, 14-jarige leerling
J.J. Gerretsen-Emmen Riedel (Joes)
Van een leraar, die een droom uit de goede oude tijd wilde doen herleven
Vernieuwing van het lager onderwijs in Nederland
Verschillende vormen van differentiatie bij de vrije Waldorfscholen
De vier stadia van het bewustzijn tussen 14 en 16 jaar
Wanneer? Hoe? Waarom?
Vorming tegenover training en opleiding
Het vraagstuk der leerlingen opleiding in de industrie
Het vraagstuk van de wijze van afsluiting van het onderwijs
J.J. Gerretsen-Emmen Riedel (Joes)
Leven met sociale realiteiten
De Vrije Pedagogische Akademie
Een actuele vraag
De andere talen in klas IX
Wat vragen jonge mensen in de puberteitsjaren van de school?
Het winkelpracticum van de 9de klassen van de Geert Groote School
© 1933—2024 Vereniging voor Vrije Opvoedkunst — AntroVista Archief Netwerk